NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Wednesday, January 15, 2014

ReSePi : CHiCkeN BuTTeRMiLk

Lamanya tak share resepi dgn korang.. ada bayi ni agak susah aku nak apdet belog selalu.. lebih2 lagi sibuk menghantar anak2 ke sekolah..

Bila ada masa lapang aku memang pulun berehat sungguh2.. tak larat nak hadap belog.. huhuhu.. ni pun aku apdet sambil tidokan si bayi.. sian dia kepenatan ikut merempit gi sekolah..

Tadi tengahari aku post la gambar mknn kat fesbuk.. lantaklah kalau ada yg kata pos makanan petanda sakit mental.. kahkahkah

Ramai pulak mintak resepi pas aku pos.. sorry tau korang sbb aku tak dpt snap kaedah step by step.. tapi aku yakin korang boleh buat punya sbb kacanggg je masaknya ni..

Ni gara2 teringat2 menu butter chicken kat the chicken rice shop la ni.. ok.. meh aku share bahan2 dan cara memasaknya..


Resepi : Chicken buttermilk


Bahan2 :

Ayam ~ potong kecik2.. ** aku masak separuh ekor ayam je..


Bahan perap :
Garam
Serbuk kunyit
Tepung gandum
Serbuk kari daging 1 sudu besar 

** nak lg mudah kalo ada tepung segera mcm tepung kfc pun boleh..



Bahan2 lain :

~ Bawang besar sebiji di hiris
~ Bawang putih 3 @ 4 ulas di hiris
~ Daun kari suka hati byk mana
~ 4 sudu besar butter @ marjerin
~ Cili api kalo suka pedas.. cincang
~ Cili merah cincang suka hati
~ Susu cair ( aku guna whipping cream )
~ 2 keping keju Cheesedale **optional
Sedikit garam


Cara2 memasak :

Gaulkan ayam dengan bahan perapan.. goreng separuh masak.. angkat dan ketepikan

Panaskan kuali dan masukkan butter.. api jgn kuat nanti butter hangus.. tumiskan hirisan bawang2, daun kari, cili api, cili merah sehingga wangi..

Tuang 200ml susu cair/whipping cream.. masukkan keju dan kacau sebati.. kemudian masukkan ayam.. gaul supaya kuah sebati dgn ayam..

Kalau tak suka pekat sgt boleh tambah sedikit air.. bg aku takyah taruk air dah.. perasakan dgn garam ye.. siappp..


** tips : sepanjang memasak sila JANGAN guna api besar ye..

*** susu cair boleh tuang 1 tin pun takpe kalo suka lebih kuah




23 comments:

cahayahidupku.blogspot.my said...

Meleleh air liur akak Anna... boleh dicuba resepi ni.. tq sharing :)

Anum said...

sedapnya

Jueliza Jamani said...

wow... tp boleh ker ayam masak dgn susu??

MOMMYLIN said...

nampak sedap... tq for sharing...

Unknown said...

nampak sedap ni..boleh cuba ujung minggu ni hehe :)
thanks ana...

ayunidati said...

nampak macam sedap tu ... harus cu ba ...

IdaShazana said...

Sungguh menggiurkan

syalinda johari said...

wewittt...sungguh sedap kelihatannyaaa...TQ share resepi, nnt buleh cuba..hehehe...

Linda said...

Yummyyy ;)

mama maman aka yana said...

cam senang jew insyaallah boleh cuba...:-)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

haha..sakit mental ke apa..janji sodap haha

Unknown said...

sy suka tgk blog akak..slalu tertunggu2 new post terutama resipi2 tuh. byk2 la lg resipi..dgn step by step.
jemput tgk blog sy jgak..
pulaupinangnegerisembilan.blogspot.com

muzai said...

nampak macam sedap.. tapi muak tak kak?? sebab butter ngan susu kan.. kalau tak muak leh try :)

Unknown said...

mohon share..tq su

Unknown said...

mohon share..tq su

~ N@Nie ~ said...

macam sedap jer....

Siti Rasyidah Razali said...

salam perkenalan k. ana. sy merupakan silent reader blog akak. blog akak memang best. suke sgt bace kisah family akak. jemput ke blog sy
http://sitirasyidahrazali.blogspot.com/

IdaShazana said...

Dah buat tengahri tadi. Mmg sedap especially dengan nasik panas

Unknown said...

suami sy pn cakap org amik pic makanan nie dr kata sakit mental..sy cakap ada ke dr tue mai tlg saya masak...heheh ada aku kesah..heheh

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak ana, haritu nak buat tapi cancel. ni dah ternampak balik gambar makanan. harus cuba ikut resepi kak ana. hehe terliur mak buyong ni. hihi

Anonymous said...

wahh sedap..thanks for sharing..mlm ni nk try la

Unknown said...

Tq untuk resepi saya dah cuba sedap2.. ;)

ShaqirahJalani said...

Akak nk resepi meatball.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...