NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, April 29, 2014

RoSeoLa

Hari ni nak share info sikit pasal virus roseola.. cara sebutannya ialah roziyola.. hehehe

Pestaim aku tau pasal virus ni.. tu pun lps doktor yg bagitau la kan.. kalau tak memang aku tatau pun.. masa doktor terangkan pasal virus ni pun aku dah berkerut2 dengar.. kikiki


Citernye gini, weekend baru2 ni kami balik kampung.. cuaca kat kampung agak bahang sangat.. angin kipas pun terasa bahang..

Tp anak2 aku tak kisah sgt pun sbb dia lebih syok main dengan sepupu dia.. kang kalo kepanasan pepandai la lepak dlm bilik sbb bilik ada ekon..

Si bayi pun kuat beno berpeluh.. lepak luar je mesti lencun kepala sbb berpeluh.. kikiki.. 

Keesokannya tengok2 badan si bayi timbul ruam.. memula sikit je kat bahagian perut dgn bahagian belakang..

Kat muka pun sikit je kuar ruamnya.. mak abah aku ckp ruam panas tu lagipun cuaca panas sgt tu pasal timbul ruam..

Makanya aku tepek bedak agnesia yg aku campur dgn air jelah.. berharap akan okey la nanti kan.. 


Tapi bila balik shah alam masih tak nampak perubahan.. terkejut aku bangun pagi tu bila tengok muka dgn badan bayi makin banyak naik ruamnya..

Panik la aku kan.. terus snap gmbr dan pos kat fesbuk tanya pendapat kwn2 yg lain.. ada yg kata ruam panas.. ada yg teka alergik makanan.. ada yg teka kena campak halus..

Huishhh.. jgn la kena campak.. sian lak dia.. maka demi mendapatkan jawapan kami laki bini pegi spital jumpa paediatric terus.. senang cite.. 

Kang gi klinik biasa kang dpt jwpn yg tak memuaskan hati lak. So better jumpa pakar terus..


Sian diaaa..

Makanya petang smlm kitorang pegi la spital.. masa pegi tu aku tak sapu apa2 losyen or bedak agnesia kat bayi sbb nak doktor tu cek dulu..


Sampai dah kat spital walaupun jalan jammed sungguh pepetang hari..

Bila nama di panggil kami pun terus tunjuk badan bayi kat doktor.. masa tu la baru tau pasal virus roseola ni..

Doktor ckp memang bukan campak sbb kalau campak baby masih lagi akan demam berterusan... tapi ni tak demam dah..

Memang asalnya 3 hari sebelum ruam ni kuar si bayi demam panas.. elok je demam hilang ruam pun muncul.. mau aku tak panik sbb ingatkan kena demam campak..

Utk kepastian lebih, doktor suruh anak aku cek darah.. nak taknak kenalah ambik darah kann.. bab ni husband aku kalah sbb dia tak sampai hati tengok anak dia meraung sbb sakit..

Maka mcm biasa aku la yg akan mengadap situasi mcm ni.. hehehe.. dulu masa dede kena ambik darah pun aku yg handle gak.. hati aku tabah sikit bab ni..


Standby menanti nurse dtg.. elehhh bukan dia tau pun apa yg akan berlaku masa ni.. haha


Hepi2 je dia masa ni.. ingat ajak main golek2 kot..


Siap main sembur2 liur lagi.. kekkeke





Main golek2..


Main belek2 baju.. main rembat je baju masa nak pegi.. baju lain seluar lain.. kahkahkah..

Bila datang je nurse dan pegang2 tangan dia nak cari urat, dia dah start meraung2.. susah betul nak cari urat kat tgn dia sbb penumbuk tgn dia gebu betul.. 

Kulit tebal gemok2 so urat tak berapa nampak.. ahhaha adeh laaa.. kiri kanan kiri kanan tangan nurse cek cari urat.. 

Sampai 3 org nurse handle baru jumpa urat dia.. dan masa tu makin meraung2 si bayi mintak di lepaskan.. huhuhu


Tu diaa.. 

Masa ni memang sehabis tenaga la dia nanges.. sempat lagi tu aku snap gambar. . Hehehe.. ni kalo husband ada kat sebelah ni mau kena penampo buaya ni sbb anak tgh meraung sakit yg maknya pi snap gambo.. ngeehehehe..


Muka sedih lepas kena cucuk jarum ambik darah.. sian dia.. 

Result ujian darah akan kuar dlm tempoh sejam.. di sebabkan dah lewat ptg makanya kami mintak doktor call kami je nanti sbb tak larat nak tggu lama2 kat spital.. 

Alhamdulillah ujian darah semua ok.. takde apa yg serius mcm denggi ke apa ke kan..

Doktor cuma bagi ubat sapu je.. bagi calamine losyen je.. tapi aku singgah farmasi beli sabun mandi Cetaphil dulu.. saje je beli utk bayi.. hehe


Ni lah si bayi.. berceloreng jelah muka utk beberapa hari ni ye sayang.. 


Doktor dah cakap takyah risau sgt sbb roseola tak berjangkit.. pastu tak gatal.. 

Selebihnya info pasal roseola ni sila google sendiri ye sbb aku pun cari info dgn menggoogle gak sbb baru je tau pasal ni kan..

Cepat sihat ye nureen..




8 comments:

Anonymous said...

eh eh eh...
ade ek penyakit ni..
anak sedara sy pernah jugok...tak demam..tp naik ruam2 gini..

akak, doc tak declare ke..kl campak cam ner?
demam ek?ke cam ner?

Irfa said...

KESIANNYA DIA
NAMPAK RUPA CAMPAK JE
X PENAH LAK DGR NAMA CAMNI
APAPUN CPT BAIK YE

Ana Suzana said...

Kalau demam campak pesakit akan demam berterusan.. pastu bintik2 yg kuar lebih kemerahan berbanding ruam biasa..

Unknown said...

Ye Nureen...acik doakan Nureen cepat sembuh ye...olololo kemain bulat mata Nureen...;)

Unknown said...

Wajah nureen jdi anggun selepas amik darah..x pa nureen, begitulah cabaran nak mbesar

AmY DeaN said...

Betul Ana..ni namanya roseola..di ambil sempena bunga rose. Demam dulu kemudian baru keluar ruam.
Sebenarnya byk baby bwh 2thn kene..cuma kita takperasan. Ada baby kene sikit setompol jer kat muka, atau leher. Pastu hilang.....sbb tu nama dia mcm rose. Dia kembang mcm bunga rose..

lizaufa said...

anak saya kena jugak!!!

Unknown said...

So ubatnyer pkai apa klu Kene ruam nih....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...