NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Wednesday, April 02, 2014

ReSePi : SteaK KaMbiNg + SoS BLaCk PePpeR

Ni menu lunch aritu.. laki aku ni feveret dia memang kambing.. nak je aku ternak kambing kat tepi umah aku ni.. 

Kasi je kambing tu mkn rumput sintetik kat laman luar tu, biar sihat sikit.. pastu kita makan la beliau pulak.. kekeke

Dah siap masak pe lagi.. capai henpon.. snap dan pos kat fesbuk.. kahkahkah.. alaaa korang pun buat jugak kann.. bahahaha..

Tup2 ada request nak resepi.. mcm biasa, resepi aku sgt la simple.. cepat dan mudah.. ewahhh.. meh sini meh aku ajarin sama kamu..!!


Cara2 memasak :

Panaskan oven terlebih dahulu dengan suhu 180 celsius api atas bawah. . 

Kalau nak guna pemanggang ajaib pun boleh.. non stick pan pun boleh.. tapi pandai2 la set sendiri cara nak masak ye


Kemudian, kita perap la beberapa keping daging kambing yg nak di masak..

Kambing ni aku beli yg frozen je tau.. aku beli kat jaya grocer.. rasanya kat mydin or giant ada gak kot.. cer carik kat bahagian sejuk beku..


Aku perap daging kambing tu dgn 3 bahan di atas.. tak termasuk garam. . Malas nak snap gambar garam.. 

Korang kalau tak tau garam tu camne memang sesaje nak kena cepuk ngan aku.. 


Cara perapnye :

Basuh kepingan daging kambing td.. lap kering dgn kitchen towel (tisu gulung) supaya tak terlalu berair..

Dulu masa baru belajar masak2 aku tak tau apa itu kitchen towel.. aku ingat dia maksudkan tuala dapur.. 

Pastu aku pikir balik biar betul guna tuala dapur. . Kotor kottt sbb aku buat lap2 dapur lepas abis masak.. huh.. rupa2nya aku yg bengong.. Kekeke..

Dah dahhh.. sambung masak.. lepas je lap sila letak tepi dulu.. ambik dulang pemanggang.. tuang sesudu besar olive oil.. kalau takde pakai minyak biasa pun boleh.. ratakan..

Letak kepingan daging kambing tadi atas dulang yg di sapu minyak.. perasakan kambing td dgn garam.. pandai2 le taruk.. 

Pastu tuang sos black pepper seberapa byk korang nak.. aku tuang agak2 semua daging tu bersalut.. apa2 jenis sos black pepper pun boleh.. 

Kemudian campurkan sesikit mixed herbs.. kalau takde mixed herbs tak jadi masalah.. dah siap.. sila bakar dlm oven sampai agak2 konfiden beliau dah cukup masak..

Aku panggang dlm 20 ke 25 minit camtu.. aku balik2kan daging tu kasi masak sama rata.. 

Sambil2 nak tunggu daging masak kita buat bahan lain..


Ni side dish : kacang buncis, tomato cherry,  baby jagung. .

Korang lak ikut suka korang la nak taruk apa.. brokoli ke.. asparagus ke.. aspalela ke.. terpulang. .!!


Aku masak bahan2 dia atas atas pan dgn sedikit minyak olive oil.. pastu tuang serbuk lada hitam dgn mixed herbs.. masak beberapa saat je jgn sampai layu.. 


Kategori salad yg encik suami aku suka.. takyah masak.. just basuh dan hidang..


Resepi Sos Black Pepper Simple

Kita perlukan bahan ni.. ni bahan utama.. serbuk sos perang.. 


Ambik sesudu besar je serbuk tu..


Campurkan serbuk tadi ke dalam 200 ml air .. kacau2 sebati..


Ambik suku bahagian je bawang holland.. nak hiris boleh, dadu pun boleh.. tak suka bawang takyah masukkan..


Rempah mixed herbs dan serbuk lada hitam kasar


Cara membuatnya :

Tumis bawang dgn sedikit minyak.. api jangan kuat ye.. kecik je..


Kalau suka boleh masukkan cendawan butang di hiris.. aku takde stok cendawan butang.. pakai je cendawan biasa..


Bila dah layu masukkan sos perang yg di bancuh dgn air td.. 


Masukkan sedikit garam.. jgn byk nanti masin.. Masa ni kita kacau2 je sampai sos tu daripada cair menjadi sedikit pekat.. 

Ikut la macam mana yg kita nak.. ada org suka cair sikit.. ada org suka pekat sikit.. kalau mcm pekat sgt pepandai la ejas tambah air..


Tuang serbuk lada hitam kasar.. suka hati taruk banyak mana..


Pastu mixed herbs sikit.. aku suka taruk herbs ni sbb wangi je bau dia.. kejap je masak sos ni.. sup sap sup sap siappp..!!


Dah siap sedia hidang dalam pinggan


Pe lagi.. tuang la terus sos tu atas pinggan.. wallaweyyy.. 

Senang je kan.. punya la panjang lebar aku bagi penerangan kalo tak paham tatau la nak kata.. tapi kalo tak paham gak tanya je ye..


Ni feveret laki ku jugak.. salmon mentah cicah kicap soya bercampur wasabe.. hihihi.. tapi tak leh mkn selalu.. muak..

Dah dahhh.. cukup cukup sudahh..




18 comments:

Han Hanni said...

terliurrrrrrrrr.. kambing tu pun kesukaan cik suami saya..

cahayahidupku.blogspot.my said...

Sodapnya Ana... Kambing black paper ni memang kegemaran kami anak beranak.. boleh dicuba resepi yg mudah bangat ni Ana :)

IdaShazana said...

ooooo,macam tu rupanya serbuk sos perang. jaga kambing...i nak masak macam ni jugak

esmiera said...

lepas ni boleh saya cuba... heheheh

Nurul said...

Waa... sedappnya steak kambing ni... leh le try nanti... ^__^

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak ana. walawehh terliur sheila tengok. hehehe tak sabar nak beli pemanggang ajaib. boleh try buat steak sendiri. hihii singgah menabung lenovo sini~~~

andeliana said...

wahhh terliur.. nanti boleh try

izzeyda said...

wow sdapnya hingga meleleh air liur nih..hehehe.. mmg simple jer tgk resepi tuh.. blh try nih..

Nida Mohd said...

wah..peberet saya kambing tu..sodapnya..ada masa nak cuba la..resepi pun simple je..tq sharing

Unknown said...

kak ana mengganas kembali dengan resepi2 hot nya.. hehe.. lame dah tak berkunjung kat sini

syalinda johari said...

adoii sedapnyaaaaaa

MOMMYLIN said...

ni laki kita suka la ni... hhohoho da bg link kat dia suh study... bini dia tak reti masak. =)

Farra Da Smiley said...

waduh terliuq sungguh!
ok dh dpt idea nak buat kuah black pepper tu..tq ana

wantie said...

puas menapak kat supermarket di sini, memang tak jumpa brown sos dari knorr tu.

betul cakap ni. mang dok mencari. that why le kalau kita wat sos black pepper ni, mesti ambik brown dari lelehan grille kambing tu .

beli kat ne yer?

Unknown said...

sedapny...rasa nk buat tp byk plak bhn xdak...bako jelh kambg dulu...kuahny lain kali kita try...

t.q yer share resepiny...

KakSuey said...

terliur plak tengok. resepi macam mudah je ni. boleh buat petang ni

Unknown said...

ermmm daakk errr

norsadira said...

Nak cubalah..asik tak jadi je buat syok sendiri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...