NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Tuesday, December 15, 2009

LaTesT UpDate PaSaL IUD

Ok..ada permintaan dr Syikin pasal iud yg aku buat tempoh hari kan..Mcm yg korang tau, aku psg iud selasa minggu lps kat prince court..harga psg iud lg murah dr implanon tau...

Memula aku ingat iud la paling mahal di antara kaedah merancang keluarga..rupanya yg paling mahal setakat ni implanon..ok..berbalik pada tajuk asal ye..

Hari pemasangan tu aku bleeding seperti yg Doc bgtau mmg akan alami bleeding dlm 1-2 hari je..Sbb tu segala mak nenek kaedah perancang keluarga di mulakan sewaktu awal period..coz biasanya bleeding berlarutan lebih dr tempoh period..

Tp aku silap lorr..aku pi buat pd hari ke 13 period..mana tau maaaa..huhuhu..tp doc tak ckp apa2 lak suruh dtg lg sekali ke utk psg iud..dia tanya gak tarikh aku period..aku bgtau la first day period aku 26hb Nov sudah..

Pastu dia kata ok, boleh psg iud..sib baik dia mention effect bleeding..cuma aku tak sangka la aku bleeding sgt lama smpai la semalam br abis bleedingnya..maksudnya aku bleeding start selasa (hari psg iud) hingga isnin..

Total 7 hari..pg ni dah tak bleeding dah..solat tetap kena solat sbb tempoh period hanya di kira hingga 15 hari je kan..maknanya aku cuti solat 3 hari dr hari pemasangan iud tu je..pastu dah kena solat mcm biasa..

Apa yg aku lalui mungkin tak sama dgn org lain..setiap org berbeza penerimaannya dan effect pun maybe sama dan maybe juga tak..aku lak hari ke 3 pas buat iud terus demam teruk..memula aku ingat demam biasa je..pastu muntah2..adehh..

Tp demam aku kali ni lain mcm..sgt2 tak larat nak bgn ok..dah la nak balik kmpg masa tu..aku terbaring berselimut sepanjang hari..Hubby bg aku peluang tido dulu dan berehat pastu br gerak balik kmpg..

Sgt2 lemah bdn aku sbb biasanya kalo aku demam aku tak seteruk ni..anak2 pun tak terjaga masa tu..makan pun tak lalu..nasi ayam kfc yg hubby belikan langsung aku tak jamah..lapar tp tak lalu plus menggigil teruk bdn ni..selimuttt je setiap masa..

Pastu bleeding pun tak benti2..bkn sket2 tp byk2..tu psl kalo korang yg planning nak psg iud, sila psg masa hari ke-2 atau ke-3 peyed..ok..takla jd mcm aku..huhuhu..aku demam 2 hari je sbb aku terpaksa gagahkan diri gak utk kenduri kawen adik aku..

Dr segi keselesaan utk diri sdiri setakat ni ok je..cuma ada satu hari tu rasa sakit2 kat ari2 sblh kanan..tak tau sbb iud atau sbb aku penat wat keje umah yg tak abis2..hehehehe..

Kalo ada yg nak tanya keselesaan bersama suami, tu aku tak leh jwb..sbb bleeding br je benti arini..lgpun fobia gak ni..dah mcm org berjahit pas beranak lak..sure fobia dan trauma kan..hahahaha...

Ok..tu je setakat ni..harap2 serasi la aku dgn iud ni..br ingat nak tanggal balik iud ni mggu ni sekiranya bleeding tak henti2..sib baik dah benti..hmmmm..ada apa2 lg kang aku cite lg ye...dan ingat, setiap effect dan pengalaman tak sama tau..sila jgn takut..ok..bye2..


3 comments:

Syikin said...

alamak.. cam takut jerk..huhuhu... pikir3.. dah la aku ni spesies malas makan ubat..huuhuh

Ana Suzana said...

syikin..lain org lain penerimaannya..try la dulu..tak serasi leh bukak balik..kos pun murah je..

pIjaJu+@wAn said...

Kak, berapa kos iud dgn implan kat pcmc ye? Saya beranak dgn doc seri jugak. Dr seri suggest iud tp takot hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...