NoThiNg SpeCiaL aBouT Me... JuSt aLwaYs SmiLe... (^_^)

jom kita jadi kawan2

Thursday, November 27, 2014

ReSePi : WaTeR CHeStNuT

 Arini aku buat dessert kegemaran encik suami.. dia tak tau pun sbb aku selalu buat surprise masak tu ini..

Tapi kalau takde idea nak masak apa baru aku tanya pendapatan dia.. ehhh, pendapat dia.. hehe

Nama dessert ni water chestnut atau pun Tub Tim Grob .. selalu menu ni kita akan jumpa kat restoran makanan Thai dan jugak restoran Steamboat Johnny's..

Dessert ni sgt sedap.. dah la sedap, senang lak tu nak buatnya.. yg tak pernah try boleh la try..

Okey.. jom aku ajar step by step nak buat dessert ni..


Bahan2 yg di perlukan :

Ni watak utama.. sengkuang cina @ pun water chestnut.. tanpa beliau dessert ni takkan menjadi.. sengkuang ni comel2 je bentuknya..

Suka hati korang la nak guna berapa biji.. aku abiskan je semua.. leh buat stok kalo tetiba teringin nak makan..


~ nangka madu di hiris2 nipis
~ tepung ubi kayu 
~ 200ml santan kotak 
~ pewarna merah
~ 100ml air
~ secubit garam
~ gula secukup rasa


Cara2nya :

1. Sediakan bekas.. isi 2 sudu air + 2 penutup botol pewarna merah ke dalam bekas..

Kupas kulit sengkuang, basuh dan potong comel2 bentuk dadu.. masukkan ke dalam bekas berisi air berwarna merah tadi.. gaul rata sampai warna pada sengkuang sekata..

2. Dalam bekas lain, isi tepung ubi kayu (agak2 sendiri je utk salut sengkuang).. pastu masukkan sengkuang td ke dalam bekas berisi tepung.. sengkuang je tau.. air takmo..

Gaul2 @ goncang2kan sengkuang dgn tepung ubi biar bersalut keseluruhannya.. pepandai le korang nak buat camne pun kann.. asalkan semua bersalut.. mana2 yg melekat tu pisah2kan ye..

3. Masukkan dalam pengayak.. ayakkan lebihan tepung ubi ke dalam bekas.. kalau nak buat lebih tebal cuma renjis2kan sedikit air pada sengkuang td.. dan salut lg sekali dgn lebihan tepung ubi td kemudian ayak semula..

** aku salut sekali je.. malas nak 2 kali salut.. sekali pun dah okey dah hasilnya.. muehehhe


4. Didihkan air dlm periuk.. bila dah mendidih masukkan sengkuang dan tunggu sampai timbul..

5. Sengkuang yg dah timbul tandanya dah masak dah tu.. boleh la angkat dan masukkan ke dalam bekas berisi air sejuk yg betul2 sejuk.. suka hati la nak taruk ais ke tak.. janji sejuk.. tujuannya takmo sengkuang td melekat satu sama lain..

6. Part ni lupa nak snap.. muahahaha.. memula ambik periuk.. masukkan sekotak santan + 100ml air + secubit garam + gula secukup rasa.. ikut la kemanisan yg korang nak.. kalau ada daun pandan boleh la taruk.. 

7. Masak guna api kecik.. masak agak2 gula larut dan suhu santan suam2 je.. takyah le nak menggelegak pulak.. hehe.. settle.. tutup api.. sejukkan..


Cara menghidang :

Masukkan santan ke dalam mangkuk + hirisan nangka madu + sengkuang + ketulan ais.. siappppp.. !!!

Kalau suka kacang merah yg besar2 tu boleh jugak masukkan.. aku tak suka so tak masukkan..

Kalau nak buat style blended pun boleh.. memula masukkan santan + ais dalam pengisar.. kisar sebati.. tuang dlm bekas.. kemudian masukkan hirisan nangka dan sengkuang.. siapppp..!!!

Harap2 korang paham le penerangan aku.. tak paham aku cepuk kang.. kekeke..

** kalau ada lebihan sengkuang yg dah di masak td just masukkan dlm tupperware berisi air sejuk.. pastu simpan dlm peti ais.. 

*** kuah santan tu kalo tak cukup korang tambah le lagi kuantiti.. pandai2 sendiri ejas.. tak susah mana pun kannn.. hehhe..





24 comments:

Juls Julie80 said...

Assalam..sedappnyerr...

fav incek hubby jugak ni...wajib order kalau pegi Johnnys..heheh nnt nak share resepi yer.. :)

Nani said...

salam...lamanya Ana menyepi...
eemmm, sedapnya pemanis mulut tu, lebih kurang buatnya macam masakan bubur biji nangka..

izzeyda said...

menarik nih.. thanks ana sudi share resepi nih..

Rai OurKizuna said...

wahh.. menarik ni.. kalau taknak letak pewarna pun ok kan..

LYAfrina said...

nampaks sedap...
boleh try jugak ni

eima said...

waahhh menarik sgt tau .... nampak besh ....

Ana Suzana said...

Tak letak pewarna kurang menarik.. tp tak jd masalah pun...cuma x bape cun la.. hehe

JunAina said...

Wahhh...sedap...sedap... Senang bagi yang rajin...ahahaaa...

Ummi Ain said...

ooh..macam senang

Zue Izazi said...

Thanks Ana,bahan mudah,senang n sedap hasilnya..bagus betul Ana ni ajar step by step.

nurhasmyza noorzamry said...

terliur tgok ...ermm panas3 minum camtuh.... wahhhhh...nak try la nnty nampak sedap sgt... ^^

IeRA said...

Salam singgah..

Harap sudi follow blog saya ye...tq

http://teratakcassia.blogspot.com/

Cik Iman said...

best nie layan time panas bahang nie pergh

Miz Eija said...

salam singgah kak ana... nampak sedap sgt kak ana.. boleh eija ambik resepi ni ye :)

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam ana,
waaaaaaaaaaaaaaa...iols teruja bebetui dpt jumpa blog ana ni
rambang mata dok nengok macam2reseipi iols boleh tiu rejam he3
pa pun salam perkenalan dari sha yer:)
kalo sudi jemputla singgah & join blog iols jugak yer

eima fatima said...

Adoi la terliur betul tengok chestnut water ni(sambil telan air liur ni hihi) Banyaknya resepi best2 kat blog ana ni. Harus singgah selalu.

Hanim Wahab said...

salam ana..tqsm for sharing this..akak mmg tercari2 resepi ini request fm my son aritu..akak salute kt ana sbb sudi buatkan cara step by step..sgt membantu..smuga ana n fmly d berkati dunia akhirat..aamiin:)

Hanim Wahab said...
This comment has been removed by the author.
IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Zaidalifah Hussin said...

nampak sedap sekali

sherlina halim said...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : asianbet77@yahoo.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
http://asianbet77.com/

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

Mus Mohd Nor said...
This comment has been removed by the author.
PAK BUDIMAN DI MALANG said...

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan http://www.pesugihanputih88.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...